Alena Šelongová

Letošní končící zima je v určitých oblastech naší krásné vlasti vstřícná k motoristům. V oblastech hor a na Vysočině však dává motoristům zabrat, učí je jezdit opatrně, a jak se říká, někdy je učí brzdit i očima.

Řidič a chodci

Hodně lidí v zimních a jarních měsících odjíždí lyžovat do vyšších hor, než jsou ty naše. Proto vám chci připomenout, že na Slovensku se mění pravidla silničního provozu. Chodec se stane absolutním pánem slovenských přechodů!

Jelikož řada nehod se stává právě na přechodech pro chodce, některé země Evropy přistoupily ke změně zákonů týkajících se přechodů pro chodce na tzv. absolutní přednost pro chodce.

Právě to bude teď platit na Slovensku a rovněž to platí v Polsku.

V Nizozemsku nebo Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu.  Z toho vyplývá povinnost přibližovat se vozidlem k přechodu takovou rychlostí, aby řidič stihl včas a bezpečně vozidlo zastavit.

V Rakousku například platí, že řidič sice musí včas zastavit před chodcem přecházejícím po přechodu, ale zároveň legislativa hovoří o tom, že ho na přechodu nesmí ohrozit ani omezit.

Je to „měkčí“ formulace než třeba nizozemská absolutní přednost chodce na přechodu.

Česká a bulharská legislativa nehovoří o absolutní přednosti chodců. Dokonce kolejová vozidla mají na přechodu pro chodce před chodci přednost.

Ještě bych chtěla připomenout častý nešvar řidičů na víceproudé silnici v jednom směru jízdy u přechodů pro chodce. Dává-li řidič chodci na přechodu pro chodce přednost a zastaví vozidlo, pak je povinností řidiče i ve vedlejším jízdním pruhu v témže směru jízdy vozidlo zastavit.

Přední sklo

Výhled z auta přes čelní sklo je základem dobré a bezpečné jízdy.

Často během zimy a jarních mrazíků potkáváme takzvané „tankisty“, tedy ty, kteří si za mrazu či sněžení vyčistí jen úzký průzor, kterým nemohou mít dostatečný přehled o tom, co se děje před nimi v silničním provozu. I stěrače mají svou životnost, je proto nutné je vyměnit, nezvládají-li již svou práci dobře.

Měli bychom rovněž vědět, co smí či nesmí být umístěno na čelním skle a v kterém místě.

V prvé řadě musíme čelní sklo udržovat čisté, bez různých ozdůbek nebo nevhodně umístěné navigace. Většina řidičů má navigaci přichycenou na předním skle. Nicméně navigace vám nesmí bránit ve výhledu z automobilu. Pokud ji umístíte do zorného pole, porušujete zákon a můžete dostat až dvoutisícovou pokutu.

Kam tedy umístit navigaci, pokud není součástí vybavení vozu? Vhodným místem pro navigaci je spodní část čelního skla, a to tam, kam již nedosáhnou stěrače, to jest mimo zorné pole řidiče.

Dálniční známka nesmí zakrývat výhled řidiče. Umísťuje se vpravo mimo zorné pole řidiče. Pokud máte na čelním skle ještě dálniční známku z loňského roku, pak ji rychle sundejte, protože vám hrozí pokuta.

Pozor na pokuty

Pokutovat se také bude na D1, protože nás tam čekají tři měřené úseky. Ministerstvo dopravy plánuje od dubna nasadit na hlídání neukázněných motoristů trojici systémů pro úsekové měření. Měření rychlosti na opravovaných úsecích má podle ministerstva zvýšit bezpečnost stavebních dělníků a zvýšit plynulost provozu.

 

Je dobré umět, je také dobré vidět a spoléhat se na druhé lidi, ale naše spoléhání se na Boha nám přináší pokoj a jistotu ochrany. Pozvěte ho proto, ať jede s vámi všude tam, kam vede vaše cesta.

Přeji vám hodně krásných chvil za volantem vašeho vozu a bezpečnou a šťastnou jízdu!