Alena Šelongová

Prázdniny jsou za námi, začala škola, postupně nastanou plískanice, chladno, brzy bude tma. A ke všemu občas musíme někam zajít, dokonce pěšky a auto nechat v garáži, ať už je hezky, nebo ne.

Proto dnešní zamyšlení bude věnováno chodcům, jichž je stále početně více než řidičů a jsou také více zranitelní.

Ze všech účastníků silničního provozu jsou chodci nejzranitelnější. V roce 2018 byl každý pátý člověk, který na silnicích zemřel, chodec. A vůbec nejhůře jsou na tom chodci a cyklisté se sluchátky na uších či s mobilem v ruce.

Přesto od doby, kdy začala platit Novela zákona o silničním provozu, která ukládá chodcům povinnost nosit za hranicí obce a za zhoršené viditelnosti na sobě reflexní prvky – tedy nejen v noci, ale i za mlhy či za šera, došlo ke zlepšení situace, a to hlavně v nočních hodinách. V obcích jsou však místa, která nejsou dostatečně osvětlená, proto bych doporučovala nosit reflexní prvky také tam.

 

Jak tedy nosit reflexní pásky, abychom byli vidět?

Musíme si uvědomit, že reflexní prvky na oblečení, batohu nebo speciální reflexní pásky mají chodci často umístěné na těle tak, že je světlomety auta vůbec neosvítí, a řidič je stejně jako lidi, kteří reflexní pásky nemají vůbec, za tmy nevidí. To platí například o reflexních prvcích na batohu či kabelce. Chodci mají podle zákona chodit na silnici vlevo, a tak reflexní pásky vzadu na batohu nejsou reflektory protijedoucích řidičů osvíceny.

Důležité také je, jak vysoko nad vozovkou je reflexní prvek umístěn.

Vezmeme-li v potaz, jak vysoko svítí reflektory aut, měl by mít chodec reflexní materiál ideálně umístěn ve výšce nohou, případně na ruce, která je blíže k vozovce.

Chválím chodce, kteří nosí malé blikající světýlko buďto v ruce nebo na čelovce. Jsou opravdu vidět z daleka a řidič včas může na jejich pozici reagovat.

Zajímavé zjištění je, že nejnebezpečnější pro chodce jsou rovné silnice, a to i ve dne.

Vloni na místech, která se v dopravě na první pohled zdají přehledná, zemřelo 79 chodců.

Bylo to desetkrát více smrtelných nehod než v zatáčkách.

Přestože vinu za naprostou většinu nehod s chodci nesou řidiči, mohou chodci snížit riziko dopravní nehody tím, že budou při přecházení vozovky obezřetní, nebudou do ní náhle vstupovat a nebudou si myslet, že na přechodech mají absolutní přednost. Budou se chovat ukázněně a rodiče povedou dítě za ruku tak, aby dítě bylo blíže ke krajnici a rodič blíže k vozovce.

Učím děti v dopravní výchově tři základní věci: být viděn, vidět a předvídat. To jsou zásady, které vám pomohou „přežít“ cestu z bodu A do bodu B jako chodcům, ale také při jízdě jakýmkoli dopravním prostředkem.

Chtěla bych vás také něčím potěšit. Úřady konečně otevřely Portál občana a zpřístupnily tím občanům všechny důležité informace online. Můžete si zjistit, kolik přestupků jste nasbírali, a také vaše bodové konto s nimi spojené. Ale nejen to, zjistíte tam také, kdy vám končí platnost řidičského průkazu, číslo průkazu profesní způsobilosti řidiče s vyznačenou způsobilostí a datem její platnosti.

Abyste se mohli do Portálu občana přihlásit, musíte nejprve vlastnit elektronickou občanku nebo datovou schránku. Jejich prostřednictvím je možné se do systému dostat a podívat se na to, co vás zajímá.

Do provozu byla zavedena nová dopravní značka „STOP – jste v protisměru“, která upozorňuje řidiče na jízdu v protisměru. Umísťuje se na nájezdech k dálnicím. Jedná se o informačně-provozní značku, takže nevyžaduje žádnou legislativní změnu ani změnu ve vyhlášce.

Přeji vám mnoho krásných chvil jak za volantem vašeho oře, tak při procházkách po našich silnicích. Buďme opatrní, může tam čekat mnoho nástrah! J.

Přísloví 4,11-13

„Učím tě moudré cestě, vedu tě po přímých stezkách. Když půjdeš, nebude zdržován tvůj krok, když poběžíš, neklopýtneš. Uchop naučení a neopouštěj, střež ho, vždyť je tvůj život!“