Alena Šelongová

Letošní zima byla velmi zajímavá, dalo by se říct, že to byla směs podzimu, zimy a jara, takový nepředvídatelný koktejl neočekávaných změn.

Sluneční paprsky se mísily s mlhou, ranními mrazíky, poledním teplem a nočním namrzáním cest. No a do toho si chvílemi silný vítr pohrával s auty a řidiči měli co dělat, aby tyto zvraty vyrovnávali, a tak šťastně, jak ráno vyjeli, aby se k večeru vrátili domů.

Dnes se zamyslíme na tím, co není vidět, ale může způsobit velké problémy řidičům i chodcům. Vítr je vcelku nebezpečný jak pro nákladní vozidla, tak pro osobní vozidla a přívěsy.

Otázka zní: Jak řídit vozidlo za silného větru?

Vítr na silnicích není nic neobvyklého, ale boční vítr způsobuje značné problémy, kdy objemná auta a auta s velkou boční plochou mohou opravdu velmi snadno skončit na boku.

Při řízení jakéhokoli vozu se doporučuje nedržet křečovitě volant, vnímat pohyby auta a předvídat. Právě pohyby auta vám napoví, co máte dělat. Fouká-li vítr zprava, bude tlačit váš vůz doleva a vy budete muset tuto sílu korigovat natočením volantu doprava. Dobrým indikátorem směru větru jsou stromy a tráva kolem silnice.

Každé větší protijedoucí auto může měnit sílu i směr větru, proto vaše ruce mají jemně korigovat směr jízdy auta. Za větrného počasí musíme hlavně na mostech či v končící se řadové zástavbě počítat s větším proryvem větru, který může jízdu auta až o metr posunout vlevo nebo vpravo. Musíme s tím počítat a jet tak, abychom se nedostali do protisměru či neohrozili chodce.

Na místa, kde se často objevuje boční vítr, nás upozorňuje dopravní značka A16 „Boční vítr“.

Máme tu březen, cyklisté již doma chystají své miláčky, aby mohli s prvními hřejivými paprsky vyjet a užívat si jízdy na kolech. Chodci si chystají turistické výlety, aby se mohli odlehčit od kil z dlouhých zimních večerů. Chci vás ještě dnes upozornit na velmi nebezpečnou trojkombinaci – sluchátka, kapuce a mobil. Sluchátka minimalizují sluchové vjemy z okolí, kapuce zužuje zorný úhel a mobilní telefon v ruce poutá zrak, takže člověk se chová, jako by byl slepý a hluchý.

Ti, kteří používají tuto trojkombinaci v silničním provozu, se vystavují velkému nebezpečí.

Jejich mozek zaměstnává hudba a nesoustředí se na pohyb v dopravě a na případná rizika.

Jejich reakce na případné podněty z okolí trvá déle než u jedince, který se nenechává touto trojkombinací izolovat.

Pokud pojišťovna zjistí, že nehoda se stala v situaci, kdy chodec či cyklista měl na uších sluchátka, je vyhodnocován podíl této skutečnosti na nehodě, a dokáže-li se, že příčinou nehody byla právě nepozornost kvůli trojkombinaci či i jen jednomu faktoru z nich, nemusí zaplatit za vzniklou škodu. 

Často sedáme za volant a v hlavě nám víří kolotoč věcí, které musíme zařídit, na které nesmíme zapomenout, kde se ještě musíme stavit, abychom si ušetřili další jízdu.

Jsme roztěkaní, nesoustředění, nervózní, uštvaní a často velmi unavení. To není dobrá kombinace pro jízdu autem či jiným vozidlem, ale není to vhodná kombinace ani pro chůzi.

Prostě když se stáváme účastníky silničního provozu, všechny starosti nechme v garáži a pořádně ji zamkněme. Silniční provoz vyžaduje soustředění, předvídání a pozornost.

Přeji vám mnoho krásný jarních chvil na vašich cestách a také, abyste se šťastně a v pořádku vrátili k vaší milované rodině.

 

Žalm 143,10

Nauč mě dělat to, co je ti milé, vždyť jsi můj Bůh! Tvůj dobrý Duch nechť mě vede po rovné zemi!