Oslovili jsme několik lidí v různých životních situacích a zeptali se:
- Jak konkrétně vás omezení v době nouzového stavu postihla?
- S čím jste se v době koronavirové krize nejobtížněji vyrovnával/a?
- Co vám pomáhalo nepodlehnout strachu a obavám o sebe a své blízké?
- Jak se změnil váš denní režim v rodině a případně i ve vztazích?
- Když se ohlédnete zpět na uplynulé týdny a měsíce, přineslo vám toto období i něco pozitivního, případně vás něčemu naučilo?
Hana,
57 let, spisovatelka, OSVČ
- Provozuji malé knihkupectví, musela jsem zavřít obchod
- Nejbolestnější byla nemožnost se stýkat s dcerami a s přáteli. Pak na mne dolehly i ekonomické důsledky.
- Pravidelně jsme se s manželem modlili. Vyznávali jsme slova žalmu a uctívali.
- První týden jsem byla v klidu, hodně jsem četla, odpočívala. Pak mi došlo, že musím něco začít dělat, jinak zkrachuju. Dcery mi pomohly zřídit e-shop, točily jsme video reklamy na zajímavé knihy, vymýšlely jsme nový způsob propagace, a to znamenalo pernou práci od rána do večera. Jsem jim vděčná za to, že mi pomohly začít nové věci.
- Krize podněcuje tvořivost. Když máte zavřeno, musíte se snažit prodávat jinak. Nejspíš bych se sama do nových způsobů prodeje knih nepustila. V této situaci nebyl čas hledět na pohodlí nebo nějaké obavy, prostě jsem se zhluboka nadechla a šla do toho. Jsem vděčná za odvahu, kterou do mne Bůh vlil, když jsem se rozhodla to zkusit. Člověk si nedokázal nic takového představit. Nebylo, není a ani to nebude snadné. Přesto musím říct, že koronavirová krize pro mne byla příležitostí k růstu.
Marie
49 let, učitelka na ZŠ, matka 19ti-leté dcery
- Nouzový stav nám nezpůsobil téměř žádné problémy, protože firma, v níž manžel pracuje jako technický manažer, nemusela v souvislosti s koronavirem uzavřít svůj provoz.
- Jako učitelka na ZŠ jsem musela okamžitě zahájit distanční vzdělávání, což předpokládalo urychlenou technologickou zručnost – zahájit výuku přes Skype, natáčet video pro rodiče dětí s nějakou látkou. Také byla obtížná komunikace s některými rodiči – získávat informace o tom, zda jejich děti pracují na zadaných domácích úkolech. Mám také obavu o to, aby dcera dobře odmaturovala a aby nenastaly nějaké komplikace při přijímacích zkouškách na VŠ – aby se termíny nekryly v souvislosti s nouzovým stavem a mohla se zúčastnit všech přijímacích pohovorů.
- Opora o biblické slovo v Žalmu 91, nejen pro mě, ale i pro mé blízké:
„Kdo v úkrytu nejvyššího bydlí, přečká noc ve stínu Všemocného…Ž91, 1
Nelekej se hrůzy noci, ani šípu, který létá ve dne, moru, jenž se plíží temnotami,
nákazy, jež šíří zhoubu za poledne. Byť jich po tvém boku padlo tisíc,
byť i deset tisíc tobě po pravici, tebe nestihne nic takového“ Ž91, 5-7
- Můj denní režim probíhal takto: každý den jsem vozila manžela (do firmy) a dceru (dobrovolnici na pracoviště, kde šili roušky) do práce a z práce. Doma jsem vyučovala přes Skype nebo opravovala vypracované úkoly a zpět je rozesílala dětem.
Vztahy se nám nikterak nenarušily, protože většinu volného času s rodinou jsme spolu trávili také před koronavirem.
- Jako pozitivní vidím to, že jsem si vybudovala snad hezké vztahy s rodiči dětí, které učím. Dále to, že rodiče nejsou natolik zaneprázdněni a mohou se věnovat svým dětem, protože je hodně znát, že se někteří dětem příliš nevěnovali, a to se pak projevovalo v jejich chování, ve školním prospěchu. Domnívám se, že i poruch učení by bylo méně, kdyby děti více trávily čas se svými rodiči a ti je pak naučili základní dovednosti. Jen za uplynulý rok před koronavirem jsem pozorovala, že se děti neumí pořádně obléknout, používat příbor, kapesník. Tři z mých dětí ve 2. třídě nevědí, jak uvázat uzlík, natož pak kličku, která byla v době mé generace jedním z indikátorů školní zralosti – dnes nejenže neuvážou kličku, ale ani nechápou, co po nich chci, pokud vyžaduji zavázat uzel! Jak 25. 5. zvládnou vázat a rozvazovat roušku?
Charlota
48 let, pečující o osobu blízkou, matka autistické dcery
- Nejtěžší bylo najednou přijmout všechna omezení. Zůstat doma, děti bez školy, zavření posilovny, propadlá permanentka na cvičení, zrušení termínu u kadeřnice, manžel přišel o plánovanou dovolenou v zahraničí. Starší dcera o hudební festival, zrušily se akce, na které jsme se moc těšili. Velké zklamání.
- Pomáhala modlitební podpora lidí z našeho kostela. Sdílení s kamarádkami. Bohoslužby online.
- Jak se změnil náš denní režim? Dcera autistka přišla o svůj stereotyp, speciální škola je pro ni i pro nás velmi důležitá. Prázdniny jsou vždy náročné období. A teď najednou nastalo volno na neurčito! Nepředstavitelné, ale nutné. Musela jsem vymyslet, co budeme pravidelně dělat, aby se nenudila. Přesto začátek byl hodně složitý. Jak vysvětlit dítěti s těžkou mentální retardací, co se vlastně děje a že to je pro dobro všech lidí? To nelze.
- Co nás to naučilo? Víc si vážit tzv. „běžných“ věcí, které si užíváme za normálních okolností, jako je cvičení ve fitness, možnost návštěvy u kadeřníka, cestování kamkoliv, kulturní události. A taky jsem se naučila šít roušky, koupila si nový šicí stroj. Začala jsem ráda jezdit autem, i když jsem se dřív bála. Prostě situace si vyžádala nový přístup k věcem a jiný pohled na život.
Nemám ráda omezení svobody, potřebuji svůj prostor, nyní se člověk nejen nikam nemůže podívat – k mému milovanému moři za sluníčkem, ale musí navíc nosit roušku, ve které se špatně dýchá. Těším se, až bude vše v normálu a zajdeme si třeba jen tak do kavárny nebo do restaurace a budeme se moci scházet bez ohledu na to kde a s kým. Aniž bychom někoho ohrozili na životě.
Pája
39 let, sociální pracovnice v Charitě Kutná Hora, dvě dcery – 6 a 10 let
- Byly to asi dvě věci – zpočátku, když vše vypuklo, byly dcery u manželových rodičů na jarních prázdninách. Já sledovala zprávy a měla pocit, že se děje něco hodně zlého a já nemám u sebe děti, abych je mohla chránit (ačkoliv vím, že je o ně u babičky a dědy skvěle postaráno, staroušci je milují a děti je). Vadilo mi hodně i to, že nevím jaké informace a v jaké formě se k nim dostávají, neboť u rodičů stále běží televize a rodiče si moc nehlídají, o čem se mluví před dětmi.
Také jsem měla nepříjemný pocit z toho, že nechávám kolegy ve štychu.
- Poté, co se děti z prázdnin vrátily, jsem cíleně přestala zprávy sledovat. Moje mamka i taťka jsou pozitivně naladěni a nevnímají strach o sebe, tím pádem to nepřenášejí dál. Samozřejmě mi pomáhají modlitby a víra v Toho, kdo vidí dál než my.
- Vzhledem k tomu, že děti přestaly chodit do školy a já do práce, tak velmi. Posunulo se ranní vstávání, dopoledne se učíme a děláme věci do školy, samozřejmě nové je i každodenní vaření. Paradoxně jsme mnohem více venku – pokud je hezky, chodíme každý den do přírody. Přestože manžel chodí celou dobu do práce (pracuje v domácí péči a navštěvuje staré lidi), i s ním jsme byli mnohem více než normálně. Je skvělé být se svou rodinou. Děti samy si společný čas pochvalovaly. Také jsem měla po dlouhé době čas a náladu na tvoření a zjistila jsem, že mi hodně chybělo. Po celou dobu jsme se vídali i s nejbližší rodinou z našeho společenství a do přírody vyráželi spolu.
- Asi jsem si více uvědomila, že podmínky, ve kterých jsme zvyklí žít, se mohou změnit během chvilky, ale je důležité, na co a koho spoléháme. Jak říká můj milovaný pan farář Satke: „Drž se Pána Ježíše, protože On tě podrží.“
Z dalších odpovědí vybíráme:
S čím jste se v době koronavirové krize nejobtížněji vyrovnával/a?
- Někdy asi ve druhém týdnu karantény pro mě bylo obtížné přijímat, jak se hojně mluvilo o tom, jak zaplnit prázdno a volný čas v době karantény. Mně povinností spíše přibylo 🙂.
- Pozorování ponorky u ostatních.
- Absence sociálního kontaktu, online není špatné, ale není to ono.
- S úkoly do školy a učením online.
- Nedostupnost lékařských služeb pro jiné diagnózy než Covid19, nejistota délky trvání stavu.
- Že necítím pocit viny za to, že nemusím do práce, že mohu konečně být s rodinou, že nešiju roušky pro půl republiky, že nechodím nakupovat seniorům, asi i to nošení roušek – velmi nepříjemné, obtížně se mi dýchá, zvláště v období alergií.
- Mírně mě omezuje pouze uzavření obchodů s oblečením a papírnictví. Musím všechno řešit přes internet a to je samozřejmě s poplatky za dopravu dražší. Taky mě mírně zaskočila zkrácená otvírací doba některých institucí (např. pošta).
- Že se nevidím s blízkými a hlavně s rodinou (moje i manželova rodina žijí každá jinde; jsme závislí na hromadné dopravě, auto nemáme)
Co vám pomáhalo nepodlehnout strachu a obavám o sebe a své blízké?
- Víra a naděje.
- Vědomí, že Bůh má věci pod kontrolou.
- Strach jsem neměl. Maximálně obavy a ty jdou zvládnout dostatečnou informovaností.
- Volali jsme si, psali jsme si, panice jsem nepodléhala.
- Ze začátku jsem byla stresovaná a měla jsem obavy, co se všechno bude dít, ale postupně jsem od Boha dostávala do srdce pokoj. Věřila jsem mu, že to má všechno pod kontrolou, a ať už se bude dít cokoliv, on to ví a nenechá mě samotnou. Proč by Bůh chtěl, abychom se na něj spoléhali, kdyby nám potom nedokázal, že to nebylo marné?
- Dodržování karantény, zapojení do dobrovolnických aktivit.
- Že jsem si zjistila všechna fakta a podrobně jsem se o současné situaci informovala.
- Víra v Boha, telefonáty a esemesky s přáteli.
- Důvěra Bohu, modlitba, vzájemné on-line povzbuzování, častý telefonicky kontakt.
- Vědomí, že Pán Bůh ví, co se děje a proč; ví, co je pro nás nejlepší (i kdyby to byla smrt); že Jemu se nic z ruky nevymklo a nevymkne.
Když se ohlédnete zpět na uplynulé týdny a měsíce, přineslo vám toto období i něco pozitivního, případně vás něčemu naučilo?
- Měli jsme na sebe více času s manželem. Mohla jsem se zastavit. Více peču, což mě baví. Přečetla jsem zajímavé knihy.
- Především ujištění ve věcech, které už vím – kontakty lze udržovat i na dálku, online podoba vztahů nemusí být plytká. A návrat k tichu, k nezaplacení.
- Naučilo mě to důvěřovat Bohu a vyznávat biblické pravdy do svého života. Některé verše mi daly plný význam až teď. Měla jsem víc prostoru trávit čas s ostatními.
- Víc spím, víc odpočívám, méně stresu v práci.
- Čas na rekonstrukci zahrady, rozvíjení praktických dovedností dětí v domácnosti.
- Ano, vážím si více obyčejných věcí – třeba procházky v přírodě, času s rodinou a přáteli.
- Hodně jsem si odpočinula a nestresovala se a nehonila tolik, děti doma více pomáhaly, začaly jsme společně zpívat chvály.
- Naší rodině tato „krize“ přinesla v podstatě pouze pozitiva. Jsem s dětmi doma, což vítají, poněvadž denně vařím jejich oblíbená jídla (školní jídelnu nesou těžce), víc se jim věnuji, povídám si s nimi, rozvíjíme koníčky, na které jinak nemáme čas (šití, vyšívání, vaření, pečení, jezdíme na kole). Já to beru jako prodloužení mateřské dovolené:)
- Možná vděk za obyčejné věci, které teď nemám – třeba možnost zajít si zaplavat, na výlet, do knihovny. A ponaučení, že nemám věci odkládat, protože pak třeba nebudu mít možnost je udělat – ať už setkání s přáteli, nebo třeba nákup tkaniček do bot.
A na závěr odpovědi dvou dětí. Otázky jsme zjednodušili na BAVÍ/NEBAVÍ.
Děvčata – 6 a 10 let (1. a 4. třída ZŠ)
V době koronavirové krize nás
BAVILO:
- Že jsme byly s maminkou
- Měly jsme na sebe více času
- Měly jsme více času s rodinou
- Chodily jsme více do přírody – např. na rozhlednu
- Vstávaly jsme později
- Chodily jsme na zmrzlinu
- Kreslily jsme na kamínky a roznášely je a dělaly lidem radost
- Měly jsme více času pro sebe – malovaly jsme si a dávaly dárky lidem
- Byly jsme více u babičky
- Mohly jsme s rodinou hrát společenské hry
- Jezdily jsme více na chalupu
- Mohly jsme „pařit“ na mobilu
NEBAVILO:
- Písanka (1. tř.)
- Online vysílání (4. tř.)
- Nosit roušku
- Že rouška nepomáhá před smradem
- Nechodily jsme do obchodů
- Nebylo otevřené ZOO
- Nemohly jsme chodit na hřiště
- Nemohly jsme se navštěvovat a chodit za kamarádkami
- Rozestupy dvou metrů