Hana Martináková

Zkušenosti a příběhy z projektových dní Minus na plus s Amosem z celé ČR

Daří se Vám učit hrou? V projektovém dni Minus na plus s Amosem se žáci přetahují lanem anebo si zahrají páku. Učí se tím zvládat těžkosti a získávají zkušenost, že sdílená starost je poloviční starost. A není slabost požádat o pomoc. Nevěříte? Tento program je vyhledávaný jak u metodiků prevence, tak mezi třídními učiteli.

Koncem roku 2022 se Etická výchova, obecně prospěšná společnost, transformovala na zapsaný ústav Etická a charakterová výchova. Proč? Protože na charakteru záleží. A jak řekl Učitel národů: “Takový bude příští věk, jak jsou vychováváni příští jeho občané.”

Na životním příběhu Komenského mají žáci možnost učit se vyrovnávat s těžkostmi, čelit překážkám a také proměňovat mínusy na plusy. Jsou motivováni ke stmelení kolektivu a zapojení do Projektů proměny a celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu.

Koncem roku se konalo na školách pro žáky v Plzni 45 programů: čtyřhodinové projektové dny Minus na plus s Amosem pro 2. stupeň a SŠ a dvouhodinové programy Komenského příběh lidskosti pro 1. stupeň. V Moravskoslezském kraji jsme realizovali 25 programů o Komenském. V obou případech to bylo za finanční podpory kraje. Projekt Komenský – Příběhy lidskosti na rok 2023 získal podporu MŠMT pro svůj již 4. ročník.

Kde dochází k proměně minusů na plusy?

Žáci napsali:

  • Po té, co jsem zažila šikanu, tak jsem si více vážila svých přátel a další přátele si pečlivě vybírám. Také jsem se rozhodla, když bude někdo ve stejné situaci, tak mu pomůžu. Je totiž těžké být na to sám.
  • To s tím minus na plus je pravda…mně umřel před dvěma lety děda. Měl jsem ho moc rád a bylo mi moc smutno, ale díky tomu jsem pochopil, že si mám vážit lidí. Změnil jsem se, chovám se teď k lidem lépe.
  • Měla jsem velmi špatný vztah s mojí sestrou. Velmi jsme se hádaly a nemohly jsme spolu být. Ale když přišel covid a byly jsme spolu zavřené doma, musely jsme se naučit spolu vycházet a nyní je to můj nejbližší člověk. Ona mě podporuje a já ji. Je jediným člověkem, kterému můžu věřit.

Zpětná vazba paní učitelky z Obchodní akademie na program s žáky: „Program o Komenském byl pro mne opravdu nenahraditelný. Bez něj bych totiž nezjistila, jak hluboké osobní problémy studenti mé třídy řeší i v důsledku covidu a jak moc to může ovlivňovat jejich studijní výkony. To taky ve výsledku zásadně změnilo můj pohled na to, co je pro ně v současné situaci to nejdůležitější – nikoli dohánění učiva a známek za každou cenu, ale spíše péče o jejich duševní zdraví.“

V přetahování lanem nebo v páce jedna strana představuje těžkosti (minus). Na druhé straně je žák, který se snaží těžkost překonat. Je dobré se s problémy někomu svěřit a nezůstat na to sám. Bývá to silný „aha moment“ v celém programu.

Měníme svět k lepšímu

Když jsme byli na workshopu v Kroměříži, profesor Jan Hábl představil pedagogům sedm klíčových oblastí pro proměnu života dle Komenského a pak jsme ukázali metodiky, promítli videa a vyzvali do Projektů proměny. Jedna paní ředitelka s nadšením sdělila, že už má v hlavě plán pro Projekt proměny. V průběhu času skutečně žáci 6. a 7. třídy nacvičili divadlo a registrovali se do celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu. Výtěžek ze vstupného a jeho zdvojení díky nadaci v celkové výši 105 000 Kč předali jednomu tatínkovi, kterému při porodu dvojčátek zemřela manželka a on zůstal na výchovu tří dětí sám. Po workshopu za mnou přišla paní z recepce, která nám pomáhala s technikou, a ptala se, zda by videa mohla promítnout doma svým dětem, i když není učitelka. Z jejího přístupu jako rodiče jsem měla velkou radost.

Podobně tomu bylo na ZŠ Komenský ve Frýdlantu nad Ostravicí. Jedna paní učitelka motivovala své žáky do Projektu proměny a celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu. Naplánovali Týden velkých maličkostí. Žáci 5. třídy ve škole upekli cukroví, nabalili do sáčků s citátem Komenského, rozdávali náhodným kolemjdoucí a také hasičům, kterým poděkovali za jejich práci. Navštívili babičky a dědečky v Domově pro seniory a pro děti z MŠ připravili program. Dokázali, že i když jsou malí, tak i svými malými skutky mohou přispět k velké věci. Třeba někomu vyloudit úsměv na tváři a zlepšit náladu. A to je přece hodně velká věc!

Vítězný tým Band of Brothers v kategorii 2. stupeň ZŠ prohlásil: „Projekt proměny nás stmelil.“ Tato skupina mladých lidí se rozhodla trávit svůj čas smysluplně a přinést něco i ostatním. Co je motivovalo zapojit se do soutěže a co nakonec vytvořili, najdete zde v kratičkém videu https://www.youtube.com/watch?v=gH1heFwUG6k&t=3s

Do 30. 4. registrujeme týmy s jejich Projekty proměny do dalšího ročníku celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu. Můžete se k dotekům dobra přidat i Vy.

S Komenským škola jinak: lidsky

Kromě programů pro žáky Etická a charakterová výchova, z.ú. pořádá také akreditované workshopy pro pedagogy. V listopadu jsme realizovali čtyřhodinový workshop “S Komenským škola jinak: lidsky” s profesorem Janem Háblem v Ústí nad Labem, Hradci Králové a dalších městech.  Na workshopu seznamuje profesor Jan Hábl pedagogy s dílem Komenského, zamýšlí se nad otázkami, jak učit dobru, jak formovat charakter, osobnost. Jak udělat, aby člověk znal dobré, chtěl dobré a činil dobré, a to i když se nikdo nedívá. Seznamuje s osmi metodami Komenského výchovy a s materiály pro výuku: metodikami, pracovními listy, videi. Najdete je na webu www.komensky2020.cz/nabidka Jejich stěžejní poselství zní: na charakteru záleží.

Co si odnáší učitelé?

  • Osobnost Komenského a námět na projektový den ve mne již dlouho klíčí. Odkaz Komenského je u nás všeobecně tristní a vhled s panem profesorem Háblem byl balzámem na u nás omílanou, a přitom velmi obsahově prázdnou realizaci odkazu našeho učitele národů. Nesmírně velkým přínosem do veškerého plánování a aktivit jsou poskytnuté materiály a metodiky.
  • Kurz ve mně jednak vzbudil zájem o Komenského dílo, ale především mě niterně zasáhl v tom směru, že přemýšlím, co já osobně jsem schopna ovlivnit a jak bych to mohla ovlivnit, aby byl svět lepší. Moc děkuji, že jsem měla tuto možnost.
  • Odnáším si osm metod, jak učit dobře. Je to pro mne velká inspirace. Nejen v učitelském životě, ale i rodičovském.
  •  Uvědomuji si, že moje práce je důležitá a mám se pořád co učit. Každý den je jiný a lidskost se dá uplatnit.
  • Nelze přivést železnou pěstí k harmonii…
    • nerezignoval na základní principy své práce.
    • Dobro stojí za záchranu.

Přednáška mě přiměla k poodstoupení od mé pedagogické činnosti a kritickému zhodnocení, jestli jsem ještě nerezignoval na základní principy

Tabita 1/2023