Kdy je ta správná chvíle přestat řešit celou záležitost na vlastní pěst a vydat se vyhledat odbornou pomoc?

Mgr. Jana Jeřábková, speciální pedagožka

Návštěva poradny je možná pro rodiče, jejichž dítě má nějaké problémy, stále jakési stigma nebo nutné zlo. Mají pocit, že by přece měli vše zvládnou sami.

Někdy naopak řeší každou maličkost z obavy, aby něco nezanedbali.

Kdy mají rodiče zbystřit a věnovat problémům svého dítěte pozornost?

Kdy je ta správná chvíle přestat řešit celou záležitost na vlastní pěst a vydat se vyhledat odbornou pomoc?

Co bychom neměli přehlédnout?

Jaké jsou důvody k návštěvě poradny?

Pedagogicko-psychologické poradny najdeme prakticky po celé republice, poskytují psychologické a speciálně pedagogické služby v oblasti výchovy a vzdělání dětí, žáků a studentů. Jejich služby jsou bezplatné pro děti, rodiče i učitele na všech stupních škol, tedy od mateřských až po školy střední. Vždy je lepší se objednat do poradny ve své spádové oblasti. Také je nutné počítat s delší čekací lhůtou, třeba i půl roku.

Vyšetření probíhá vždy na žádost rodiče nebo zákonného zástupce. Často na vhodnost vyšetření upozorní pediatr, školka, škola, logoped, neurolog atd. Důvody mohou být různorodé.

Pokud se nějaké obtíže u dítěte objeví, je vhodné je začít sledovat, s dítětem komunikovat, zkusit příčinu zmírnit nebo odstranit. Je vhodné být v kontaktu se školkou, školou. Například výukové nebo výchovné obtíže je lepší konzultovat nejprve s paní učitelkou, výchovným poradcem ve škole, na větších školách se školním psychologem. Společně domluvit a hledat vhodné postupy, například u potíží s řečí neodkládat návštěvu logopeda, u potíží s rozvojem čtení se více zaměřit na procvičování čtení doma, u výukových obtíží posílit domácí přípravu nebo procvičování učiva ve škole například formou doučování, ve škole lze zkusit také třeba ponechat více času na práci, zkrátit diktáty apod. V zájmu dítěte je potřeba co nedříve zahájit vhodnou podporu ve škole i doma a následně vyhodnotit efekt.

Rodiče by měli sledovat také aktuální situaci a případné změny v rodině (například narození sourozence, nemoc, stěhování), které mohou být příčinou přechodných výukových a výchovných obtíží nebo potíží v prožívání. 

Pokud má dítě problémy, které trvají delší období, zhoršují se nebo není jasný důvod obtíží, je vhodné se poradit s odborníkem v poradně.

U předškolních dětí rodiče řeší třeba delší adaptaci nebo výchovné potíže v MŠ (potíže s hyperaktivitou, nesoustředěností, konfliktnost, úzkostnost, plačtivost, sníženou odolnost vůči zátěži apod.). Nejčastěji se hlásí do poradny k vyšetření školní zralosti a zvážení nástupu nebo odkladu školní docházky.

Ve školním věku jsou důvodem nejčastěji problémy ve škole, déletrvající adaptační obtíže, výukové nebo výchovné obtíže, kdy je již třeba podrobně hledat příčiny, podezření na specifické poruchy učení nebo chování. Z konzultace s rodiči, diagnostiky, hodnocení ze školy, případně z metodické návštěvy ve škole a odborných zpráv, pokud je dítě v péči i jinde (například logopedie, klinický psycholog, psychiatrie, neurologie), vyplynou vhodná doporučení pro rodiče i školy.     

Čeho si mohou rodiče všímat v projevech dítěte s výukovými nebo výchovnými obtížemi?

  • slabý prospěch
  • výukové problémy se zhoršují, hrozí opakování ročníku
  • obtížně chápe učivo, nestačí tempu třídy
  • má obtíže se čtením (např. zaměňuje při čtení písmenka, čte velmi pomalu, má problémy s porozuměním tomu, co čte)
  • má obtíže s pravopisem (přestože umí pravidla, nedokáže je při psaní použít, vynechává a zaměňuje písmenka)
  • má obtíže s psaním (jeho písmo je neupravené, obtížně čitelné)
  • problémy mu činí matematika (zaměňuje číslice, obtížně chápe vztahy mezi čísly, počítá velmi pomalu a nepřesně, počtářské dovednosti se nezlepšují ani při dlouhodobém učení)
  • je nesamostatné, potřebuje podporu
  • je neklidné a nesoustředěné, snadno se rozptýlí, u ničeho dlouho nevydrží
  • je živé, ale přitom často motoricky neobratné (slůně v porcelánu)
  • bývá hlučné, má potřebu okamžitě říct to, co si myslí, nedokáže počkat, až na ně přijde řada
  • má obtíže s pamětí, naučené rychle zapomíná, zapomíná domácí úkoly, pomůcky apod.
  • učení ho nebaví, má problémy s domácí přípravou
  • má snížené sebevědomí a sebedůvěru, obává se nezdaru
  • trpí pocity trémy a strachu
  • je úzkostné, lítostivé a plačtivé
  • je brzy unavené, má sníženou odolnost vůči zátěži
  • má výkyvy v chování
  • není oblíbené v třídním kolektivu, je konfliktní, agresivní
  • je impulzivní, často se u něj střídají nálady
  • nejdříve koná, pak možná přemýšlí, je zbrklé

Dalším důvodem návštěvy poradny může být vhodný výběr studia a poradenství k volbě povolání před koncem školní docházky.

Pro návštěvu poradny se rodiče mohou rozhodnout také tehdy, pokud mají pocit, že jejich dítě je nadanější než ostatní. Nadané dítě např. rádo a hodně mluví a diskutuje, je zvídavé, má výbornou paměť, má zájmy, které často neodpovídají jeho věku, brzy čte nebo počítá, aniž by je to někdo učil, mívá nezvyklé nápady či řešení problémů, někdy mívá problémy v kontaktech s vrstevníky, vyhledává spíše starší kamarády nebo je samotářské, na rozdíl od vyspělých rozumových schopností často není pohybově obratné nebo zručné.

Je důležitě vědět, že to, co vám v poradně poradí, nemá závazný charakter. Je to doporučení na základě komplexního posouzení, které můžete, ale také nemusíte přijmout. Rodič například zváží doporučení a sám pak rozhodne o odkladu školní docházky, o studiu na gymnáziu apod.

Na návštěvu poradny si zajistěte dostatek času, nezapomeňte uvést všechny otázky, které máte. Nebojte se být otevření a upřímní ohledně svých emocí a potřeb. Předem si promyslete, co je pro vás důležité a co si od poradny přejete.

Je těžké jednoznačně říct, kde je mez, kdy už to sami nezvládneme. Úplně nejlepší je, když se rodiče obrátí na odborníka, jakmile problém trvá již nějakou dobu, neřeší se nebo způsobuje trápení, a hledat společně cesty k řešení. 

Tabita 3/2024