Jan Knížek

Ptala se Luba Šťastná

Před časem jsi vydal CD „Písně v Písmu“, podtitul „Cožpak nevíš? Cožpak jsi neslyšel?“. Můžeš nám ho představit?

Ano, zmíněné CD vyšlo v prosinci 2022 díky vydavatelství Rosa Media a KS Praha Music. A zájem o ně ze strany vaší eTabity mě samozřejmě velmi těší. Ne snad z nějakých důvodů zištnosti, ješitnosti, ctižádosti či pýchy, ale prostě proto, že mám radost, když se může Boží slovo šířit do světa, a to pokud možno jakoukoli formou. Například zde zhudebněné úryvky či krátké pasáže z Písma se spolu s hudbou docela dobře pamatují, že? (kdo tohle ještě neví, musí si zmíněné CD koupit :o)

 

Co znamená bible pro tebe?

 

Bible, nebo chceš-li Písmo svaté, Stará a Nová smlouva, nebo ještě přesněji Boží slovo, je pro mě naprostý základ poznání. Od něj se může a má odvíjet všechno. Je to návod na život. A protože víme, že život je jeden z těch nejsložitějších, :o) potřebujeme jako lidé nutně návod k použití, stejně jako třeba k výrobkům z obchodního domu Ikea (kam musí ostatně aspoň jednou za život každej chlap).

 

Jsou lidé, kteří vezmou do ruky bibli a za čas ji zavřou s tím, že tomu vlastně nerozumí.

Co bys jim poradil?

 

Zvláštní, mám tu samou zkušenost, sice dávnou, ale jo. Než jsem uvěřil, že Bůh je skutečná živá bytost, která nám – a tedy i mě – dokonale rozumí, než jsem začal aspoň trochu chápat, co je Boží láska, a než jsem pak následně svěřil svůj život do péče Pána Ježíše jako svého Spasitele a Pána (tomu se „po našem“ říká „obrácení“), tak jsem bibli opravdu nerozuměl, i když jsem velmi upřímně chtěl. Bez Ducha svatého, který se ve vašem srdci „usídlí“ po onom zmíněném obrácení, není možné nějak uceleně rozumět a chápat, co nám Bůh ve svém Slovu říká.

Je potřeba přijmout a pochopit jednu základní věc, resp. skutečnost: člověk (každý, bez rozdílu) je Boží stvoření – jinak by se nenarodil. Tzn. že je stvořený k Božímu obrazu. Málokdo domýšlí, co to vlastně znamená, ale ve skutečnosti je to to nejdůležitější, co máme pro svůj život, pro svou existenci tady na zemi pochopit. Totiž, že jsme stejně jako Bůh věčné bytosti, a navíc stejně jako On trojjediné. Jako Bůh je 1Otec, 2Syn a 3Duch svatý, tak člověk je 1duše, která žije v 2těle a má 3ducha. Z toho vyplývá, že být věčnou bytostí znamená být bytost, která je stvořená k věčnému životu. A tady narážíme na malý (velký?) problémek. Člověk se na svět narodí už hříšný, a to skrze Adamův hřích v ráji, ten je dědičný.

A tak i zcela malé dítě má sklon hřešit, třeba když dvouleté dítě pomaluje zeď červenou voskovkou, má v „záloze“ asi tři odpovědi: „To šamo“, nebo „To já nebyl“, nebo ještě líp: „To už byjo“. Čtvrtá možnost je, že se schoulí do kouta a pláče – to je výraz pokání a je třeba ho ocenit. Ostatně víme, že dítě potřebuje nejvíc lásky, když to nejmíň zasluhuje (to jen tak na odbočku).

Význam Božího slova v bibli se začne otvírat každému, v kom se narodí to chybějící, to, co bylo od narození mrtvé, a to je duch. Pak se člověk stane „kompletní“ bytostí a začne rozumět i duchovním věcem.

Jak jsi došel k záměru nahrát písně právě s biblickými texty? Jak může vzniknout píseň z textu, který není básní?

Jak jsi vybíral, které pasáže z bible zhudebníš?

 

Celé CD je výsledkem cca třicetileté příležitostné pozvolné práce. V podstatě hned poté, co jsem uvěřil a svěřil svůj život Bohu (a postupně pročítal Písmo), mě některé verše z něj oslovovaly jaksi víc, niterněji, šly přímo na srdce, a tak jsem si jejich odkazy vypisoval. Někdo si je podtrhává nebo vybarvuje přímo v bibli barevnými pastelkami, já mám v bibli záložku, na kterou si ty verše vypisuji a příležitostně se k nim vracím (např. Jan 3;16-17 nebo 4. Mojžíšova 6;24-26 atd.)

Po čase jsem zjistil, že by se některé ty úryvky daly zhudebnit, a tak jsem to zkusil. Vzhledem k tomu, že mě neodradily počáteční nezdary (protože se z Boží milosti žádné nevyskytly), zkoušel jsem to dál a dál.

Ovšem někdy to byl skutečně vážný proces. Ono mně totiž není dáno zhudebňovat nerýmovaný a nerytmický text, takže jsem hodně často, vlastně ve všech případech, musel spoléhat na Boží vedení, bez něj by to vůbec nešlo. Podoktnu jen to, že spoléhat na Boží vedení v oboru komponování hudby je něco tak zvláštního, dobrodružného, specifického…, to stojí za zkušenost.

Je sice pravda, že mám od Boha talent nebo schopnost zkomponovat hudbu, znám principy harmonie, kontrapunktu, tvorby melodií i aranží, ale většinou k tomu, pokud se jedná o zhudebnění textů, potřebuji text rytmický a rýmovaný. Tam není problém vymyslet adekvátní hudbu (veselou, smutnou, rychlou, pomalou, atd.), jak je potřeba. Komponoval jsem hudbu k řadě divadelních her, např. pro divadlo Minor nebo pro mateřinky v podání loutkářů manželů Mirky a Matěje Kopeckých. Zhudebňuji texty různých básníků (Na břehu řeky Svratky – V. Nezval, Raport – Fr. Šrámek, Někdo žije kopretinou – J. Žáček atd.). Hudby jako komponování mám za sebou docela dost, ale víceméně v šuplíku…

Ale Boží slovo tyto atributy jako rým a rytmika jaksi postrádá. To je taky jeden z důvodů mé radosti z tohoto CD, že se na něm vlastně ve všech ohledech (texty i hudba) podepsal Duch svatý sám. Já byl jen ten, skrze kterého to přišlo, a tak jsem za to vděčný…

Ano, zkusil jsem to, zkusil jsem párkrát vymyslet hudbu k danému nalezenému textu z vlastního rozhodnutí – či jinak řečeno z vlastní síly – ale zle jsem pohořel a musel jsem si na tu melodii, resp. hudbu „počkat“. V tom to bylo na druhou stranu velmi dobrodružné a zábavné zároveň, být takhle napřímo ve spojení s Duchem svatým.

Zcela záměrně jsem chtěl zachovat původní zápisy, jak je ekumeničtí zaznamenali, třeba proto, že když se otevře Písmo na tom konkrétním místě, máte v rukou de facto zpěvník :o) Současně jsem nechtěl ty zápisy měnit, abych třeba nedopatřením či neopatrným zásahem nedal tomu textu pozměněný význam – to bych opravdu nerad.

Kdosi mi řekl, že každá píseň má příběh. Platí to i o tvých písních s biblickými texty?

Myslím si, že téměř za čímkoli, kam dohlédneme, se skrývá nějaký příběh. Jen je dobré si jej všimnout, vždycky jsme pak bohatší o zážitek. To CD je plné příběhů, ale je to na delší povídání…

 

Jak písně vznikaly? Na „první dobrou“, nebo je to vždy nějaký proces?

 

Někdy se stalo, že hned po přečtení nějakého odstavce jsem si vzal kytaru do ruky a začal komponovat a často to pak vyšlo. Jindy jsem nad tím textem delší dobu rozjímal, představoval si, jak by to mohlo být, hlavou mi běžela spousta hudebních nápadů a pak to náhle „přišlo“.

Není pro to nějaký snadno uchopitelný výraz, prostě to najednou přijde a je to. Myslím, že žádný ze skladatelů, textařů a dalších tvůrců nedokáže zcela racionálně popsat ten okamžik vzniku – až na několik profesionálních výjimek…  :o)

Jindy to byl hezký úryvek verše z Písma na svatebním oznámení – jak si to tak ty zamilované dvojice většinou píšou a přejí – já se podíval na verš před tím úryvkem a na verš za ním, celé mi to dávalo smysl, zkusil jsem to zhudebnit a náhle z toho vznikla píseň, např. „Naše duše s touhou vzhlíží k Hospodinu“ – viz zmíněné CD.

Co tedy na CD najdeme a kde ho mohou čtenáři zakoupit?

Na CD je celkem 15 písní plus jedno intro, to je samostatný dárek od Boha, který jsem přiřadil jako stálou předehru k písni Áronovo požehnání. Ejhle je taky příběh: Ten motiv jsem dostal velmi záhy po svém obrácení, v době, kdy jsem ještě zápolil s nešvarem kouření. Stál jsem na chodbě našeho domu u otevřeného okna (doma jsem zásadně nekouřil kvůli dětem), a odkudsi z prostoru – nedalo se to lokalizovat ani určit zdroj – jsem jasně slyšel tu melodii. Okamžitě jsem zpozorněl, ale žádný konkrétní zvuk z nějakého okna jsem neslyšel – byl to můj vlastní vjem a prožitek. Hned jsem šel domů a ten motiv si nahrál na kazeťák, abych ho nezapomněl, a tak vznikla předehra k písni.

 

CD je možné koupit buď u mě (volej 724 009 704), nebo v křesťanském knihkupectví Samuel, Soukenická 1193/15, 110 00 Praha – Nové Město (792 754 176), nebo v Karmelitánském knihkupectví, tel. 230 233 591, 731 633 355.

Tabita 4/2024