Jana Jeřábková, speciální pedagožka

 Dyslexie je porucha osvojování čtenářských dovedností. Je to určité znevýhodnění ve výuce čtení, přestože jedinec má IQ průměrné až nadprůměrné. Úroveň čtení je v nepoměru vzhledem k jiným schopnostem a výkonům dítěte.

Podle autorky následujícího citátu Ing. Dagmar Rýdlové, která se dlouhodobě zabývá problematikou specifických poruch učení a sama trpí dyslexií, se oficiální definice dyslexie soustředí na daný problém. Zamýšlela se nad tím, kde je však oficiální definice člověka s dyslexií? Kde je soustředění na člověka a řešení jeho situace?

Dyslektik je člověk, který snáze myslí, než čte.

Dyslektik je člověk, který může žít bohatý a plodný život, i když špatně čte.

Dyslektik je člověk, který má někdy větší problémy s okolím než s vlastním čtením a psaním.

Dyslektik je člověk, jehož obsah někdy převyšuje jeho formu.

Jedinec s dyslexií má velké potíže naučit se číst. Často se jedná v určité míře o celoživotní záležitost, až do dospělosti čte s obtížemi nebo výrazně pomaleji než ostatní, někdy si nepamatuje, co četl. Příznaky se podílejí na selhávání ve školních výkonech, ve čtení i při psaní a dalších oblastech, které si rodiče a učitelé ani nemusejí uvědomovat – dítě se zdá nepozorné, lenivé, hloupé, pomalé, málo motivované. Dyslexie není pouze problém ve čtení, projevy mohou být mnohem masivnější, mohou ovlivňovat také chování, citový a sociální vývoj, časté jsou negativní kompenzace (šaškování, nevhodné formy chování), mohou se objevit pocity méněcennosti, nepochopení, obtíže v navazování sociálních kontaktů.

Příznaky a varovné signály:

Zpočátku výuky neúměrně dlouho luští písmena, nepamatuje si tvary písmen, déle než ostatní hláskuje nebo slabikuje.

Nerozlišuje první a poslední hlásky ve slově, nedaří se ani po nácviku.

Nedokáže rozložit slovo na hlásky, které slyší.

Čte stále velmi pomalu.

Čte zbrkle, domýšlí si slova, koncovky slov.

Často chybuje, přetrvávají časté záměny písmen tvarově podobných: b-d-p, m-n, o-a.

Ne všechny záměny písmen jsou však projevem poruchy, protože např. b-d zaměňují téměř všichni začínající čtenáři.

Nerozlišuje délky ve slově, vkládá do slov písmena: vlk-vlak, přehazuje písmena: hrad-drah, vynechává písmena: plotny-ploty, komolí slova.

Špatně se orientuje v textu.

Nepamatuje si, co četl.

Izolované dílčí obtíže ve čtení nemusí být příznakem dyslexie! Není nutné se lekat kvůli tomu, že dítěti hned něco ve škole nejde. Je nutné tolerovat delší čas k osvojení nové látky, automatizaci. Neúspěch v prvopočátečním čtení ještě není příznakem dyslexie. Je nutné si také uvědomit, že potíže ve čtení má v současné době i běžná populace, nejen jedinci s dyslexií, hlavně s rychlým a správným vyhledáváním informací v textu, čtením s porozuměním. Přesto je vhodné všímat si varovných signálů, zvláště pokud přetrvávají delší dobu, než je obvyklé, nebo pokud se dítě v některých dovednostech výrazně opožďuje za spolužáky.

Při obtížích ve čtení je vhodné kontaktovat třídní učitelku, domluvit si konzultaci, nastavit podporu ve výuce i doma, což by mělo vést ke zmírnění potíží. Pokud navzdory pravidelnému procvičování doma a ve škole přetrvávají obtíže delší dobu a ve více oblastech, je vhodné vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně.

Důležité je jedince s dyslexií nepředělávat, ale podporovat, pomoci mu překonávat obtíže se čtením a porozuměním textu, rozvíjet jeho silné stránky, zájmy. Dyslexii nevidět jen jako nedostatek, jako obtíže, ale jako určitou rozdílnost. Lidé s dyslexií se učí, pracují a někdy i přemýšlejí jinak.

Vyhovuje jim přizpůsobená výuka, která je aktivní, interaktivní, něco dělat, nejen poslouchat. Zadávat dosažitelný úkol. Úkol rozdělený na malé části, řešit postupně. Dát práci strukturu. Ověřovat porozumění úkolu. Vyhovuje jim seznam činností, plánování. Rozdíl oproti ostatním je viditelný ve zpracování informací, rychlosti a organizaci času. Často mají potíže s poslechem. Potřebují oporu o názorné pomůcky, obrázky, zápisy. Bývají kreativní, tvořiví. Každý žák je jiný, patrné jsou individuální rozdíly.

Důležité je vstřícné, příjemné prostředí a ocenění snahy. 

Zajímavé tipy:

Vznikl dokumentární film Dyslexie jako dar režiséra Jaroslava Černého, jenž sám trpí dyslexií, vysílala ČT1.

Dys-centrum Praha – www.dyscentrum.org – nabídka seminářů, publikací, pomůcek, metodických materiálů pro žáky s poruchami učení.

Ke slavným dyslektikům patřili například:

Tom Cruise (herec), Whoopi Goldbergová (herečka), Pablo Picasso (malíř), Winston Churchill (politik), John F. Kennedy (politik), Thomas Edison (vynálezce), John Lennon (hudebník), Hans Christian Andersen (spisovatel)